Scoliose

Een scoliose is een scheefstand van de wervelkolom. Als u de rug van achteren bekijkt dan is het een zijwaartse scheefstand. Dan kan een structurele of functionele scoliose zijn. Een structurele scoliose is een aangeboren afwijking. Een functionele scoliose ontstaat doordat de wervelkolom gaat compenseren voor bijvoorbeeld beenlengteverschil. Als het linkerbeen korter is dan het rechterbeen, dan staat het bekken scheef. Het bekken ligt dan aan de linkerkant lager dan aan de rechter kant. De wervelkolom probeert dit te compenseren en neigt naar links. Om dit weer te compenseren trekt de wervelkolom zich naar rechts tussen de schouderbladen en er ontstaat een soort s-bocht. Dit noemt men scoliose.

Wie heeft een scoliose?

Scoliose komt zowel bij kinderen als bij volwassenen vaak voor. De klacht ontstaat meestal in de kinderjaren, en meestal rond het tiende en elfde levensjaar, in de groeifase. De scheefstand van de wervelkolom kan lage rug-, nek-, en pijnklachten tussen de schouderbladen veroorzaken. Soms gaat dit gepaard met groeipijnen.

Controleer of uw kind aan scoliose lijdt.

Ouders kunnen zelf controleren of hun kind mogelijk een scoliose heeft. Door de S-bocht, die zich gevormd heeft, is de ene schouder duidelijk hoger dan de andere. Het is verstandig dat mensen met een scoliose, zowel volwassenen als kinderen, zich door een chiropractor laten onderzoeken c.q. laten behandelen. Een onbehandelde, of verwaarloosde, scoliose groeit door en zal vele klachten veroorzaken. De chiropractor zal door aangepaste behandeltechnieken de scheefstand in de wervelkolom corrigeren en eventueel een hakverhoging adviseren.